ms my en gb ar aa
  Staff Portal      MyPortal      kLMS      COVID-19

Bahagian Pengurusan Akademik

Permohonan penangguhan pengajian hendaklah dikemukakan kepada Seksyen Pengurusan Pengajian Pelajar, Bahagian Pengurusan Akademik (BPA) selepas lengkap mengisi Borang Permohonan Penangguhan Pengajian.

 

Syarat-syarat Berhenti Pengajian

title bottom left

  • Permohonan berhenti pengajian hendaklah dikemukakan kepada Bahagian Pengurusan Akademik.

  • Bayaran berhenti pengajian sebanyak RM100/jam kredit dan yuran penginapan akan dikenakan bermula minggu kedua (2) perkuliahan.

  • Pelajar boleh diberhentikan daripada Kolej Universiti apabila :

    • berhenti tanpa membuat permohonan mengikut keperluan Bahagian 10, Perkara 10.1; atau

    • dikenakan hukuman tatatertib mengikut keperluan Bahagian 18, Perkara 18.4; atau

    • gagal hadir ke kuliah atau kelas bagi kursus yang didaftarkan melebihi 20% tanpa memaklumkan kepada pensyarah yang mengajar; atau

    • pelajar yang melepasi tempoh maksimum pengajian mengikut keperluan Bahagian 7, Perkara 7.1; atau

    • pelajar yang memperolehi kurang daripada HPNG 2.00 pada mana-mana semester; atau

    • pelajar yang menangguh atau ditangguhkan pengajian melebihi had maksimum mengikut keperluan Bahagian 9, Perkara 9.1.3.

  • Permohonan Berhenti pengajian boleh dibuat dengan menggunakan Borang AKA 09 (Berhenti Pengajian) yang dikeluarkan oleh Seksyen Pengurusan Pengajian Pelajar, BPA.

  • Pelajar yang diberhentikan di bawah Perkara 10.2 (e) iaitu atas sebab prestasi akademik tidak mencapai tahap lulus, tidak dibenarkan memohon semula kecuali dengan kebenaran Dekan Fakulti.

  • Pelajar yang telah berhenti atau diberhentikan kecuali Perkara 10.2 (b), boleh memohon semula kemasukan tertakluk kepada kelulusan Kolej Universiti.